Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
20-03-2013, 07:37 AM, (This post was last modified: 20-03-2013, 07:39 AM by matz.)
Post: #1
Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
Quote: 1. Niat dalam hati sambil melafazkan takbir (اَ للهُ اَكْبَرُ) seperti berikut:

Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.

Kemudian baca surah Al-Fatihah.

2. Setelah takbir kedua, baca selawat ke atas Nabi.

Allahumma salli ala Muhammad wa ala ali Muhammad.

3. Setelah takbir ketiga, baca doa berikut.

Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)

Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)

Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat.

4. Setelah takbir keempat, beri salam ke kiri dan ke kanan.

Source


*Kalau nak ringkas, ambil doa dia yang pendek je. Doa penuh Imam yang bacakan.

Nanti, kalau nak solat jenazah untuk ibu ayah..tak bole jadi imam, sekurang-kurangnya boleh jadi makmumkan? ~Ok
Rajin Belajar Pasti Berjaya
Tiada Kegagalan Setelah Berusaha
Itulah Cara Membalas Jasa
Pengorbanan Guru Dan Keluarga Tercinta
Big Grin

Spoiler:
[Image: 522167_476797252342999_168490270_n.jpg]
Reply
05-04-2013, 04:43 PM,
Post: #2
RE: Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
thx matz =) malu aku masa tu bile tak dpat sembhyangkan mayat nenek sedara aku OK
Name:MR.Alvin
Date Of Birth:19/11/1997
Taken By:Aceyraf Roshlanz

Message:
Just Give Me A REP if You Like Me Or Like My POST =)

-tq-
Reply
05-04-2013, 05:48 PM,
Post: #3
RE: Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
kalau ade video tut pon bagus gak Hmm
sebab aku tak penah lagi merasa solat jenazah dud;d
nak jugak amik pengalaman
Jangan disebabkan ‪#‎Cingey‬ ia menjadi batu yang menghalang untuk kita terus ke depan...
boss
Reply
05-04-2013, 09:05 PM,
Post: #4
RE: Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
oh bie nak amek pengalaman ea ;d meh dady sembhyangkan bie ;d
Name:MR.Alvin
Date Of Birth:19/11/1997
Taken By:Aceyraf Roshlanz

Message:
Just Give Me A REP if You Like Me Or Like My POST =)

-tq-
Reply
05-04-2013, 09:15 PM,
Post: #5
RE: Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
ko kena hari2 pergi masjid...dalam setahun paling kurang 3,4 kali ade orang sembahyangkan jenazah dekat masjid...

tpi tak semua tempat la..GayFace
Rajin Belajar Pasti Berjaya
Tiada Kegagalan Setelah Berusaha
Itulah Cara Membalas Jasa
Pengorbanan Guru Dan Keluarga Tercinta
Big Grin

Spoiler:
[Image: 522167_476797252342999_168490270_n.jpg]
Reply
05-04-2013, 09:19 PM,
Post: #6
RE: Panduan Solat Jenazah (Ringkas)
Hmm biasa nya kat kampung aku, dorang sembahyang kan kat rumah si mati, tpi kdng2 ada kat surau.
[Image: banner.png]
Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Panduan Solat Tarawih matz 16 7,431 10-07-2013, 12:06 AM
Last Post: shadowmacx
  Hukum Solat Berjemaah Mengikut Pandangan Empat Mazhab Utama matz 1 1,319 23-06-2013, 08:53 PM
Last Post: matz
  Solat Sunat Tasbih whcool 0 614 10-08-2012, 11:12 PM
Last Post: whcool
  Jangan Mudah Tinggalkan Solat Jumaat. KopiahJo 9 1,419 14-07-2012, 11:45 AM
Last Post: tholib
  Solat Dan Warna Alam ninja 7 1,692 14-04-2012, 07:01 PM
Last Post: ninja
  Solat Sambil Dukung Anak ninja 12 2,547 11-02-2012, 11:33 AM
Last Post: ninja
  Untuk Mengetahui Waktu Solat di Telefon Bimbit Anda SoLarIZe 6 3,682 31-01-2012, 06:34 PM
Last Post: lagenda
  Makna Bacaan Dalam Solat 84ngl4 0 1,106 25-01-2012, 01:53 AM
Last Post: 84ngl4
  [MF] Panduan dan Cara Mengerjakan Solat dengan Betul.pdf rapple86 0 3,544 13-12-2011, 12:29 PM
Last Post: rapple86
  [MF] Panduan Tahlil Ringkas rapple86 4 5,598 21-11-2011, 04:07 PM
Last Post: rapple86

Forum Jump: