Welcome to TBD.my, Guest! Log In or Sign Up
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
01-06-2010, 10:33 PM (This post was last modified: 01-06-2010 10:34 PM by ninja.)
Post: #1
Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
Bismillahirrahmanarrahim..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Dan Kami memungkinkan Bani Israel melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Firaun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Firaun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israel, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)".

Surah Yunus : 90

Dan sesungguhnya Kami telah menempatkan Bani Israel di tempat kediaman yang bagus dan kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik. Maka mereka tidak berselisih, kecuali setelah datang kepada mereka pengetahuan (yang tersebut dalam Taurat). Sesungguhnya Tuhan kamu akan memutuskan antara mereka di hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihkan itu.

Surah Yunus : 93

Dan Kami berikan kepada Musa kitab (Taurat) dan Kami jadikan kitab Taurat itu petunjuk bagi Bani Israel (dengan firman): "Janganlah kamu mengambil penolong selain Aku,

Surah Al-Israa' : 2

Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israel dalam kitab itu: "Sesungguhnya kamu akan membuat kerusakan di muka bumi ini dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar."

Surah Al-Israa' : 4

Dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Musa sembilan buah mukjizat yang nyata, maka tanyakanlah kepada Bani Israel, tatkala Musa datang kepada mereka lalu Firaun berkata kepadanya: "Sesungguhnya aku sangka kamu, hai Musa, seorang yang kena sihir".

Surah Al-Israa' : 101

dan Kami berfirman sesudah itu kepada Bani Israel: "Diamlah di negeri ini, maka apabila datang masa berbangkit, niscaya Kami datangkan kamu dalam keadaan bercampur baur (dengan musuhmu)".

Surah A-Israa' : 104

Mereka itu adalah orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang-orang yang Kami angkat bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israel, dan dari orang-orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.

Surah Maryam : 50

Hai Bani Israel, ingatlah akan nikmat-Ku yang telah Aku anugerahkan kepadamu, dan penuhilah janjimu kepada-Ku niscaya Aku penuhi janji-Ku kepadamu; dan hanya kepada-Ku-lah kamu harus takut (tunduk).

Surah Al-Baqarah : 2

Hai Bani Israel, ingatlah akan nikmat-Ku yang telah Aku anugerahkan kepadamu dan (ingatlah pula) bahwasanya Aku telah melebihkan kamu atas segala umat

Surah Al-Baqarah : 47

Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israel (yaitu): Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah salat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidak memenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selalu berpaling.

Surah Al-Baqarah : 83

Kemudian kamu (Bani Israel) membunuh dirimu (saudaramu sebangsa) dan mengusir segolongan daripada kamu dari kampung halamannya, kamu bantu membantu terhadap mereka dengan membuat dosa dan permusuhan; tetapi jika mereka datang kepadamu sebagai tawanan, kamu tebus mereka, padahal mengusir mereka itu (juga) terlarang bagimu. Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dari padamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat.

Surah Al-Baqarah : 85

Apakah kamu menghendaki untuk meminta kepada Rasul kamu seperti Bani Israel meminta kepada Musa pada zaman dahulu? Dan barang siapa yang menukar iman dengan kekafiran, maka sungguh orang itu telah sesat dari jalan yang lurus.

Surah Al-Baqarah : 108

Hai Bani Israel, ingatlah akan nikmat-Ku yang telah Ku-anugerahkan kepadamu dan Aku telah melebihkan kamu atas segala umat.

Surah Al-Baqarah : 122

Tanyakanlah kepada Bani Israel: "Berapa banyaknya tanda-tanda (kebenaran) yang nyata, yang telah Kami berikan kepada mereka". Dan barang siapa yang menukar ni`mat Allah setelah datang nikmat itu kepadanya, maka sesungguhnya Allah sangat keras siksa-Nya.

Surah Al-Baqarah : 211

Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israel sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang." Mereka menjawab: "Mengapa kami tidak mau berperang di jalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari kampung halaman kami dan dari anak-anak kami?" Maka tatkala perang itu diwajibkan atas mereka, mereka pun berpaling, kecuali beberapa orang saja di antara mereka. Dan Allah Maha mengetahui orang-orang yang zalim.

Surah Al-Baqarah : 246

Maka datanglah kamu berdua kepadanya (Firaun) dan katakanlah: "Sesungguhnya kami berdua adalah utusan Tuhanmu, maka lepaskanlah Bani Israel bersama kami dan janganlah kamu menyiksa mereka. Sesungguhnya kami telah datang kepadamu dengan membawa bukti (atas kerasulan kami) dari Tuhanmu. Dan keselamatan itu dilimpahkan kepada orang yang mengikuti petunjuk.

Surah Thahaa : 47

Dan sesungguhnya telah Kami wahyukan kepada Musa: "Pergilah kamu dengan hamba-hamba-Ku (Bani Israel) di malam hari, maka buatlah untuk mereka jalan yang kering di laut itu, kamu tak usah khawatir akan tersusul dan tidak usah takut (akan tenggelam)".

Surah Thahaa : 77

Hai Bani Israel, sesungguhnya Kami telah menyelamatkan kamu sekalian dari musuhmu, dan Kami telah mengadakan perjanjian dengan kamu sekalian (untuk munajat) di sebelah kanan gunung itu dan Kami telah menurunkan kepada kamu sekalian manna dan salwa.

Surah Thahaa : 80

Harun menjawab: "Hai putra ibuku janganlah kamu pegang janggutku dan jangan (pula) kepalaku; sesungguhnya aku khawatir bahwa kamu akan berkata (kepadaku): "Kamu telah memecah antara Bani Israel dan kamu tidak memelihara amanatku".

Surah Thahaa : 94



p/s : sebenarnya banyak kisah tentang Bani Israel, Mungkin ada sesuatu pada Mereka, cuba rujuk Al-Quran..atau tafsir kat bawah ni

http://www.sendspace.com/file/588jtb

dalam Hadith Web 3.0 ada macam - macam kitab, contohnya kitab fardhu ain..seperti tentang mandi junub..ada 1000 hadis yang terkandung dalam tu..

kalau ade hadis atau ayat Al-Quran yang tak faham, tolong rujuk alim ulama' atau tanya ustaz - ustaz yang lebih pandai berkenaan hadis dan Al-Quran..Jangan pandai2 Guna Akal sendiri..
sebab pernah ada satu kes, ayat tentang "Yadullah"..kalau nak tahu sila google

-|ninja33|-
[Image: b_560_95_1.png]
Quote
01-06-2010, 10:34 PM
Post: #2
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
nais sharing bro.
trimas.
ni yang diperlukan utk bekalan. GayFace
Quote
01-06-2010, 11:19 PM
Post: #3
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
(01-06-2010 10:33 PM)fahmi33 Wrote:  sebab pernah ada satu kes, ayat tentang "Yadullah"..kalau nak tahu sila google
http://www.google.com/search?&q=Yadullah

???

Nampak mcm nama orang je

http://www.babynology.com/meaning-yadullah-m32.html

Please don't make SPAM [posts like: thanks, nice, great, etc]!
http://golok.tk/ GayFace
Quote
01-06-2010, 11:23 PM
Post: #4
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
ada ayat tu..aku tak ingat sangat baru-baru ni ustaz aku cerita..

Yadun = Tangan
Allah = Allah

Tangan Allah..ada ulama' tafsirkan sebagai tangan Allah..tapi tangan tu bukan macam tangan manusia..Tangan Allah tu bermaksud Qudrat/Kuasa Allah..

-|ninja33|-
[Image: b_560_95_1.png]
Quote
02-06-2010, 12:16 AM
Post: #5
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
oo..
faham2..
Quote
02-06-2010, 12:21 AM
Post: #6
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
(02-06-2010 12:16 AM)xLaLax Wrote:  oo..
faham2..

fahmi, ko juga bole letak topic2 berkenaan ngan islam kt forum ni..

http://iheartislam.tk/
Quote
02-06-2010, 05:17 PM
Post: #7
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
(02-06-2010 12:21 AM)eem Wrote:  
(02-06-2010 12:16 AM)xLaLax Wrote:  oo..
faham2..

fahmi, ko juga bole letak topic2 berkenaan ngan islam kt forum ni..

http://iheartislam.tk/

orait..thx eem..aku tak minat sangat register banyak2 forum..selalu lupa pass..

-|ninja33|-
[Image: b_560_95_1.png]
Quote
02-06-2010, 05:49 PM
Post: #8
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
a'ah
aku pon same cam fahmi
takut lupa pass
GayFace
Quote
02-06-2010, 06:15 PM
Post: #9
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
Q:Selalu lupa password?
A:Pakailah password manager.
Quote:A password manager is software that helps a user organize passwords and PIN codes. The software typically has a local database or files that holds the encrypted password data. Many password managers also work as a form filler, thus they fill the user and password data automatically into forms. These are usually implemented as a browser extension.
http://en.wikipedia.org/wiki/Password_manager

Please don't make SPAM [posts like: thanks, nice, great, etc]!
http://golok.tk/ GayFace
Quote
02-06-2010, 06:17 PM
Post: #10
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
takperlah golok..thx.

-|ninja33|-
[Image: b_560_95_1.png]
Quote
02-06-2010, 10:58 PM
Post: #11
RE: Ayat - Ayat Al-Quran yang menceritakan kisah Israel
terimas golox. Smile
Quote


Possibly Related Threads...
Thread: Author Replies: Views: Last Post
  Kisah Lirik Lagu M Nasir - Tanya Sama Hud Hud. sykess 11 1,344 21-01-2013 01:17 AM
Last Post: XdeathX
  [Info] Israel - Palestine For Dummies XdeathX 15 2,703 18-01-2013 03:34 PM
Last Post: matz
  On PC Yang Dah Shutdown Remotly kuman 13 827 16-01-2013 09:24 PM
Last Post: servant_fox
  [Ask] Skybox or yang sewaktu dengannya. pijat 13 2,261 08-12-2012 07:38 PM
Last Post: FieryCold
Wink Al-Kisah: MEMO KEPADA SEMUA STAFF Aybak 4 555 28-07-2012 03:40 PM
Last Post: samhein
  Wanita Yang Tidak Berbicara Melainkan Ayat Suci Al-Quran SyedAdie 0 334 25-07-2012 02:05 PM
Last Post: SyedAdie
  Kisah di-sebalik pembersihan etnik di Bosnia.. shahril 0 1,442 14-06-2012 05:42 PM
Last Post: shahril
  Cloud Computing - Ada aku kisah? RFC792 4 588 01-06-2012 07:48 PM
Last Post: shahril
  Kisah Hidup Kim DotCom, Pengasas Megaupload 1nv1s1bl3 7 1,451 02-02-2012 04:03 AM
Last Post: d3ck4
  Zekr Project - Quran Translation & Reciter ninja 11 1,186 26-11-2011 10:36 AM
Last Post: 127.0.0.1

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)